Friday, February 28, 2014

penempatan sekolah

..salam..

bulan Februari bakal berakhir. bulan Mac pula akan menyusul.

tak dapat lelapkan mata, jadi luangkan masa menaip di blog kesayangan. tiba-tiba teringat tentang di mana warga guru pelatih akan di lempar hantar untuk mengajar. risau seandainya perlu mengajar di sekolah pedalaman. minta dijauhkan. juga tak mahu menyeberangi laut untuk ke borneo. walaupun sewaktu interview mengatakan rela ditempatkan di mana-mana sekolah di Malaysia, maaf saya tidak jujur.

terkejut semalam disakat oleh seorang rakan. tiba-tiba di malam hari kononnya pegawai pendidikan menelefon dan menyatakan yang saya perlu melapor diri di jabatan pendidikan negeri Sabah pada hari isnin minggu hadapan. disebabkan suara yang seakan-akan pegawai berdedikasi, sumpah saya percaya. lurus bendul betul. mati lah saya kalau dia jenis ber'mulut masin'. ketuk dia baru tahu. haishh. tak nak!

sebolehnya tak mahu mengajar di negeri pantai timur. cuba bayangkan dari kecil sampai besar berada di sini. tiba-tiba sampai ke tua? ohh pliss. sekurang-kurangnya biarlah beza dari sekolah ke kampung halaman adalah beberapa jam. rasa juga diri ini merantau. okey demand. apapun, nak tak nak kena terima kan. moga saya ditempatkan di sekolah yang punya guru dan murid yang baik-baik sahaja. Aminn.

sudah berbulan-bulan berada di rumah. bosan juga. nak buat kerja sambilan. tetapi bagi orang yang tiada kenderaan sendiri, kena sedar diri supaya tidak menyusahkan orang lain walaupun berniat baik iaitu mengumpul duit poket. tetapi ada juga kelebihan goyang kaki di rumah tau. boleh lah berehat-rehat bersama keluarga sebelum sibuk dengan segala mesyuarat PIBG, pelaksanaan PBS dan bla bla bla. 

yang penting, sangat mahu menjadi guru yang serba boleh dan disayangi ramai. demand lagi. okey niat asal, mencurahkan ilmu sebaik mungkin kepada murid untuk jadi insan berguna. insyaAllah saya usaha sedaya upaya. janji! :)

ada gaya seorang guru kan? :)

No comments: