Saturday, August 6, 2011

bulan penuh keberkatan


Salam Ramadhan diucapkan kepada para muslimin muslimat di seluruh dunia :)

pejam celik pejam celik, hari ini sudah masuk hari yang ke 6 kita berpuasa kan. cepat betul masa berlalu. haa, sembahyang terawikh pergi ke tak? ohh, tak pernah tinggal pun lagi walau satu malam. bagus bagus. teruskan usaha. :)

weekend kali ini cukup bermakna bagi saya sebab dapat berbuka puasa dan sembahyang terawikh bersama keluarga di rumah untuk yang pertama kalinya. hooray! oops Alhamdulillah. perlu berlaku sopan. suasana di rumah sangat berbeza dengan di hostel. juadah berbuka di rumah heaven sangat, 1 keluarga sembahyang terawikh di masjid pula membuatkan diri terasa sangat bahagia, time sahur sepinggan pun tak cukup tau. apapun tetap gembira dengan kehidupan kondominium 4 tingkat Ipg. huhu. :)


cukup sesi bercerita, mari kita renungi kelebihan Ramadhan:

1. Apabila telah tibanya Ramadhan, dibuka pintu-pintu pintu syurga, ditutup segala pintu neraka dan diikat segala syaitan.

2. Sesiapa yang berpuasa Ramadhan dengan penuh keimanan dan keikhlasan nescaya akan diampuninya segala dosanya yang telah lalu.

3. Bau mulut orang berpuasa lebih harum daripada bau kasturi di sisi Allah pada hari kiamat.

4. Ada dua kegembiraan yang akan diperoleh bagi orang yang berpuasa iaitu apabila berbuka dia bergembira dengan waktu berbukanya dan apabila bertemu Allah dia gembira dengan puasanya.


"Sesiapa bangun (untuk beribadah) pada malam-malam Ramadhan kerana Imannya kepada Allah dan kerana mengharapkan pahala dari-Nya, akan diampunkan dosanya yang lalu." [Riwayat Imam Bukhari dan Muslim dari Abu Hurairah r.a]

No comments: