Friday, November 26, 2010

so bittersweet


1 LITRE OF TEARS membuatkan saya menangis sekali lagi. sehelai tisu diperlukan untuk setiap scene! huhu. tak pernah jemu tengok walaupun sudah berkali-kali.. sangatlah mengharukan :'(

sinopsis :

Aya, gadis yang berusia 15 tahun baru sahaja melangkah ke semester baru. Dalam kegembiraannya, suatu hari, beliau jatuh rebah di atas lantai dan ketika itulah dia disahkan telah menghidap penyakit spinocerebellar ataxia - secara perlahan pesakit tidak boleh berjalan, bercakap, menulis atau makan tetapi tidak memberi kesan kepada minda.

Kehidupan cinta pertamanya bersama Yuji musnah apabila Yuji seakan-akan tidak dapat menerima kenyataan bahawa kekasihnya cacat. Rakan-rakan sekeliling turut memandang rendah dan menyalahkan Aya kerana beberapa masalah yang timbul di sekolah.

Namun, Haruto hadir untuk memberi galakan kepada Aya untuk terus berjuang. Keluarga Aya yang pada mulanya menjadi tidak keruan disebabkan penyakit ini akhirnya berubah menjadi keluarga yang saling memberi galakan. Aya meneruskan kehidupannya dengan tabah walaupun keadaan fizikalnya semakin merosot dari sehari ke sehari sehinggalah berusia 25 tahun.


***


Bukan senang untuk menghadapi kenyataan bahawa kita akan menghadapi situasi yang menakutkan kelak..

Tiada siapa yang suka akan 'kehidupan hospital' bukan? Hidup dikelilingi orang sakit, bergantung kepada ubat dan rawatan, 'dating' dengan doktor..

Bukan sesuatu yang mudah juga untuk sentiasa berlakon menjadi seorang yang gembira sedangkan kita tahu ada yang susah kerana kita dan memandang rendah pada diri kita..

Sangatlah tidak digemari jika orang memandang simpati dan menghebohkan pelbagai jenis cerita menyakitkan seperti mana rakan-rakan Aya..

Mengetahui banyak kelemahan yang ada pada diri kita, tak senormal orang lain membuatkan kita tertanya-tanya 'kenapa aku?'..

Jawapan 'ada hikmah di sebalik itu' 'bukan hanya aku..'disertai sikap yang tidak pernah putus harapan seperti Aya pasti memberikan kekuatan..

Galakan orang sekeliling sangatlah diperlukan untuk membuatkan kita senyum kerana masih ada yang menerima diri kita seadanya..

dan senyuman juga merupakan tanda terima kasih dan sayang dari kita untuk menyenangkan hati semua..

Jika saya berada ditempat Aya (minta dijauhkan..) , saya akan cuba menjadi 'Aya yang kedua' - optimis terhadap kehidupan, SAYA SEORANG YANG KUAT!

oops,terlebih mendalami watak Aya. hee :P

..in memory of Aya..

"People shouldn’t dwell on the past. It’s enough to try your best in all that you’re doing now"


1 comment:

.: hazreeni hasshim :. said...

yup..BEST. jom tgk sekali lagi. huhu :)